Demonstration och andra tankar

Fredagen började med att jag försov mig första lektionen var så seg att jag det var ingen idé att gå på andra i och med att jag skulle demonstrera kl 13.00. Så jag träffade Arabi på stan gick till affären och väntade på att klockan skulle bli ett. Då gick vi till posten där det redan stod människor med banderoller, afficher, bilder. Arabi ställde sig genast bakom den största och började skrika "Stoppa massakern i Gaza!" vi andra hakade på och snart stod vi där och skrek för fulla halsar olika menigar och ord. Folk skrek på arabiska och när jag stod där önskade jag verkligen att jag kunde det. Har länge velat lära mig men inte kommit så långt. Kan bara några ord men.

Sen började vi gå upp mot smedjan och folk kom och följde oss. När vi kom fram höll först en kille tal och sen Arabi. Var nära till tårar av bådas tal.
Jag tror jag lämnar det sådär. Känns faktiskt ganska jobbigt att skriva om det, att gå in på det mer djupt. Även fast jag inte kommer varken från Palestina eller Libanon så rör det mig så mycket i och med att jag har vuxit upp med det. För mina föräldrar är ganska involverade i den här frågan och vi känner även folk som är det.

Så att höra alla ord om barnen som blir sönder bombade det tär på mig och jag önskar att jag kunde göra något
Jag önskar att jag kunde vara lika modig som kvinnan i videon (som är längre ner i inlägget) jag skulle vilja kunna göra något sånt där. Ibland känner jag att jag skulle vilja åka ner och hjälpa dem med jag tror inte jag skulle klara av det. Jag skulle nog bryta ihop och inte vara till någon hjälp.

Vet inte om ni fick ett sms som har gått runt från en norsk läkare som är inne i Gaza. Han beskriver hur det är på sjukhuset efter att Israel har bombat en grönsaksmarknad han säger ungefär, "vi vadar i blod och det ligger kroppsdelar över allt, jag ser skadade barn och gravdia kvinnor". Visste ni att fyra barn låg vid sin döda föräldrar i fyra dygn utan vatten, utan mat innan någon hittade dem? Då var det så svaga att de inte kunde gå.
Arabi visade mig videor idag efter demonsrationen som var idag som också hade bra talare så man blev rörd till tårar.
Han visade mig familjer som letade mat, en kvinna frågade jounarlisten "Hur ska jag kunna ge mina barn mat, när det inte finns någon?" De har ingen el, inget vatten, ingen mat.

Isralerna sköt en liten raket på två pojkar som lekte på ett tak, en av dem dog. Det var en sådan raket som vet sitt mål och ingen som var felskjuten. Israel säger att det är Hamas de vill åt och deras raketer. Vad hade de två lekande barnen som inte har fått vara ute på flera dagar med det att göra?
Israel är inte enbart ute efter Hamas, de är ute efter att döda dessa människor.
De skickar ut flygblad, vi kommer bomba eran stad om fem timmar tar er därifrån innan dess. Men vars ska de ta vägen när de inte får komma ut från Gaza? Hur ska de kunna rädd sig själv, deras barn, deras familj om de är fast. Fast i en stor bur. De senaste siffrorna jag hörde har 800 personer dött varav 300 är barn och det har kommit rapporter om att folk har dött av törst. De har dött av törst för att Israel inte låter de få in varken mat, el, vatten eller sjukvård. De bombar ambulanser och flyttbara sjukhus.

Ni som tyckte det nazisterna gjorde mot judarna var hemskt, så gemförs detta faktiskt med Warszawas getto.
Fast den här gången kan världen verkligen göra något men ledarna forsätter att blunda.
Därför bli jag så glad när jag ser världens folk protesterar och visar att det som händer där är fel. När jag ser det, blir jag stolt över världens folk. Men så grymt besviken på deras ledare.








Och i denna video visar den inte ens alla länder som demonstrerar.

Sydafrika och Asien är inte med bl.a.





LÄNGE LEVA PALESTINA!

Kommentarer:

1 Sophie:

Det är verkligen hemskt det som är I gaza, usch. Varför inte bara enas istället för att döda en massa! :(

Kommentera här: